DOMOV ENG

SEMPER VIVA

QVAM CREATA

ENG

La Lyra

Kdaj: 29. 10. 2016 ob 20:00
Predtakt: 19:00 (Celje, Stara grofija) / Festibus: odhod ob 17:45 izpred Hale Tivoli

Naroči vstopnice:

Cena vstopnice: 8-25 EUR

Festibus: Odhod ob 17:45 izpred Hale Tivoli (cena prevoza je 10€)

La Lyra:
Bor Zuljan (SI): renesančna kitara
Massimiliano Dragoni (I): tolkala

Prve kitare so se verjetno pojavile konec 15. stoletja, najstarejši znani glasbeni zapis za ta inštrument pa je iz leta 1546. Občinstvo za kitaro, ki zelo verjetno izvira iz Španije, je hitro raslo po vsej Evropi, četudi so se prvotna glasba in tehnike komaj kaj razlikovale od tistih za lutnjo in vihuelo. Pomemben španski teoretik Juan Bermudo (1555) je celo komentiral, da je kitara vihuela brez zunanjih strun.

Kitari lasten glasbeni jezik in tehnike so se pričele pojavljati šele v zadnji četrtini 16. stoletja. Medtem ko je v Španiji in južni Italiji njena priljubljenost rasla in so se mnogi pustili zapeljati svežemu, ritmičnemu brenkanju, so drugi kritizirali lahkotno glasbo, drugačno od plemenitih polifonih zvokov vihuele. Iz tistega obdobja se sicer ni ohranilo skoraj nič glasbenih zapisov, redki obstoječi pa pričajo o enostavnih tehnikah brenkanja.

O programu:
Program skuša poustvariti glasbo tega skrivnostnega obdobja in raziskuje razvoj specifičnega glasbenega jezika in tehnik, ki so se pričeli pojavljati konec 16. stoletja ter so kasneje odločilno vplivali na baročno kitaro in njene naslednike. Redki ohranjeni glasbeni zapisi pričajo, da je bila glasba v veliki meri improvizirana, in tako bo tudi naš program skoraj v celoti improviziran. Prikazal bo prehod med polifonim slogom 16. stoletja in lahkotnejšim baročnim slogom; od intimnih fantazij do živahnih plesov, od katerih se nekateri že spogledujejo s flamenkom.

Program je navdahnila edina do danes ohranjena renesančna kitara, čudovit primerek, ki ga je leta 1581 v Lizboni izdelal Belchior Dias in ga hranijo v londonskem Royal College of Music. Po velikosti (majhnosti) in obliki gre za renesančno kitaro, ki pa že ima peti par strun, značilen za baročne inštrumente. V našem projektu uporabljamo njeno edino obstoječo natančno repliko, ki jo je izdelal španski izdelovalec strunskih glasbil César Arias.

O umetnikih:
Nedavno ustanovljeni ansambel La Lyra se loteva različnih projektov, ki jih zasnuje in izvaja specialist za strunske inštrumente Bor Zuljan. Izvirni in redko izvajani programi ansambla se osredinjajo na dolgo obdobje renesanse ter ustvarjalen pristop združujejo z muzikološkim raziskovanjem. Ansambel je sodeloval s solisti, kot sta Pino De Vittorio in Jeffrey Thompson, in nastopil na nekaterih velikih evropskih festivalih.

Kitarist in lutnjist Bor Zuljan (1987) se posveča različnim glasbenim zvrstem ter išče sintezo med sodobno in staro glasbo, najrazličnejšimi glasbenimi tradicijami sveta, džezom in improvizacijo. Igra na razne kitare ter na stare in tradicionalne strunske inštrumente, kot so različne vrste lutenj, vihuela, arabska lutnja in tar. Sodeloval je že pri številnih krstnih izvedbah in se tudi sam ukvarja s kompozicijo ter raziskovanjem zvoka. Aktivno nastopa v različnih glasbenih zvrsteh.

Kot solist je nastopil z orkestrom Slovenske filharmonije, orkestrom Ženevskega konservatorija, orkestrom festivala Ernen ter skupino Geneva Camerata. Redno sodeluje s švicarsko skupino za sodobno glasbo Ensemble Contrechamps, igra v duu z Dušanom Bogdanovićem,  je pa tudi soustanovitelj projekta Detto il Gorzanis s pevcem Pinom De Vittoriom. S skupinami in glasbeniki, kot so William Dongois (Concert brisé), Jeffrey Thompson in Capella Mediterranea, je nastopil na odrih najpomembnejših evropskih festivalov, v Aziji in Afriki ter snemal za kanadsko založbo Doberman-Yppan. Je umetniški vodja festivala Dnevi stare glasbe, ki ga je leta 2011 ustanovil v sodelovanju z Ustvarjalnim središčem Abram.

Za Muzikološki inštitut ZRC SAZU je pripravil sodobno izdajo Druge knjige glasbe za lutnjo skladatelja Giacoma Gorzanisa, ki je pred kratkim izšla v zbirki Monumenta Artis Musicae Sloveniae.

Po maturi na Srednji glasbeni šoli v Ljubljani iz džeza in klasike je študij nadaljeval pri Aniellu Desideriu v Koblenzu ter kasneje magistriral iz kitare (prof. Dušan Bogdanović) in lutnje (prof. Jonathan Rubin) na Visoki šoli za glasbo v Ženevi. Na isti šoli je končal specializacijo iz srednjeveške glasbe (prof. Francis Biggi), magisterij iz glasbene pedagogike ter istočasno kot asistent vodil raziskovalni projekt o improvizaciji fantazij na lutnji, s katerim tudi nadaljuje doktorski študij v sodelovanju s Centrom za renesančne študije Ricercar ter univerzo v francoskem Toursu. Dodatno se je izpopolnjeval pri Hopkinsonu Smithu, Eduardu Egüezu, Pascale Boquet in Alvaru Pierriju.

V Ženevi poučuje lutnjo, kitaro in improvizacijo ter predava in vodi mojstrske tečaje na inštitucijah, kot so Schola Cantorum Basiliensis, Juilliard School of Music, Fondazione Giorgio Cini v Benetkah ter Escuela Superior de Musica de Mexico. Je varovanec Ustanove Gallus. Več let je prejemal štipendijo Ministrstva za kulturo RS ter Lions kluba Vogrsko.

Tolkalist Massimiliano Dragoni (1978) je po vsem svetu veliko nastopal in snemal z različnimi ansambli, med drugim z zasedbami Lucidarium, Micrologus, Cappella della Pietà de’ Turchini (Cappella Napolitana), Complesso Barocco in Ensemble Elyma. Je magister srednjeveške filozofije – v magistrski disertaciji je preučeval Boethiusov vpliv na srednjeveško glasbeno teorijo. Na pomembnih evropskih glasbenih ustanovah redno predava in vodi mojstrske tečaje iz starih in tradicionalnih tolkal. Ni le ustanovni član ansambla Anonima Frottolisti in ustanovitelj akademije stare glasbe Resonars – Accademia di Arti Antiche, temveč tudi goreč preučevalec italijanske glasbe, plesa, ljudskega zdravilstva in kuharstva.

Program dogodka

PROGRAMME - Il Bordelletto - The Birth of the Guitar

Si abrá en este baldrés (Juan del Encina)
Tastar di corde
Calata alla spagnola (Joan Ambrosio Dalza)
Calata alla spagnola ditta terzetti (Joan Ambrosio Dalza)

Fantasia n. 2 (Miguel de Fuenllana)
La gamba
Fantasia n. 6 (Miguel de Fuenllana)
Di, perra mora (anon., Cancionero de Medinacelli)

Tiento
Paseabase el rey moro
Romance del Conde Claros (Luys de Narváez / Bor Zuljan)
Fantasia
Diferencias sobre Guárdame las vacas (Luys de Narváez / Bor Zuljan)

Fantasia n. 3 (Miguel de Fuenllana)
Bergamasca
Fantasia n. 1 (Miguel de Fuenllana)
Passamezzo antico

Aria di Fiorenza, La sua corrente
Fantasia n. 4 (Miguel de Fuenllana)
Passacaille
Chi passa per sta strada (Filippo Azzaiolo)
Gagliarda napolitana (Antonio Valente)

Spagnolletta
Toccata
Canarios
Toccata
La folia

Lokacija

Celje, Stara grofija

Najlepša renesančna stavba v mestu je bila zgrajena med letoma 1580 in 1603 ob južnem delu mestnega obzidja. Stavbi so v začetku 17. stoletja dodali še arkadne hodnike. V 30. letih 20. stoletja so ob obnovitvenih delih odkrili znameniti Celjski strop.

PARTNERJI

FESTIBUS

Cena avtobusne povezave s koncerti iz Ljubljane in Zagreba znaša 10€. Odhod izpred Hale Tivoli in Dvorane Lisinski.