DOMOV ENG

SEMPER VIVA

QVAM CREATA

ENG

Projekt Lazarus (HR)

Kdaj: 24. 8. 2019 ob 20:30

Vabljeni na koncert hrvaškega ansambla Projekt Lazarus!

Naroči vstopnice:

Cena vstopnice: 10 - 25 EUR

Festibus: Ljubljana (Hala Tivoli) - Brežice ob 17:15. Cena: 10 EUR. | Zagreb - Brežice ob 17:00. Cena: 10 EUR

Projekt Lazarus (HR)

Darija Auguštan, Daniela Perosa, Tanja Ruždjak, Iva Krušić: sopran

Martina Menegoni, Nikolina Virgej Pintar: mezzosopran

Siniša Galović, Ivan Martinčić: tenor

Matija Meić, Robert Palić: bas

Lucija Pejković:  violončelo

Izidor Erazem Grafenauer: teorba

Franjo Bilić: orgle

Martina Mičija Palić: umetniška sodelavka 

Darijan Ivezić: umetniški vodja in dirigent

www.hgc.hr/en/projekt-lazarus-2/

 

Nova branja starih mojstrov

 

Sporočilo umetnikov obiskovalcem

»Brez glasbe bi bilo življenje ena sama napaka.« (Friedrich Nietzsche)

»Pravzaprav je bil barok čas, ko je glasba sama dopolnila svoj razvoj, čas, ki bo končno izpolnil prerokbo starih modrecev, da se bo glasba na Zemlji približala idealni glasbi, harmoniji sfere, ko bo glasba postala ogledalo vesoljnega reda in pitagorejske matematične harmonije. To je bil čas, ko so skladatelji živeli v zemeljskem paradižu glasbe in ko so bile piščali njihovih orgel kot teleskopi usmerjeni izključno v nebo in poslušali zakon končne harmonije…” (Zvonimir Berković) 

 

O projektu

Projekt Lazarus je bil ustanovljen, da oživlja in promovira hrvaško glasbeno dediščino pozne renesanse in baroka s posebnim poudarkom na znanstvenih raziskavah vodilnega hrvaškega strokovnjaka akademika Ennija Stipčevića in njegovih sodelavcev. V okviru prizadevanj za kontekstualizacijo hrvaške renesančne in baročne glasbene dediščine skozi vidike evropske kulturne dediščine se Hrvaški glasbeni center skozi Projekt Lazarus že več let trudi za revitalizacijo in promocijo hrvaške renesanse in baročne glasbe, s poudarkom na skupni zahodni Evropski civilizaciji in kulturnem poreklu, ki predstavlja pravo kulturno bogastvo, ustvarjeno v stoletjih, in je temelj evropske prihodnosti.

 

 

Projekt Lazarus (HR)

Na hrvaški glasbeni sceni od leta 2013 vodi nov profesionalni ansambel, imenovan "Projekt Lazarus", katerega neobičajno ime skriva glavni cilj tega ansambla - revitalizacijo hrvaške glasbene dediščine. "Projekt Lazarus" je v okviru združenja Hrvaškega glasbenega centra ustanovil iniciator in ustanovitelj ansambla bas Robert Palić, član Opere HNK v Zagrebu. Raziskovanje, revitalizacija, promocija in predstavitev hrvaške glasbene dediščine so glavni cilji Projekta Lazarus, ki se uresničujejo z dvema glavnima procesoma; raziskovati še neodkrito glasbeno literaturo od 16. do 18. stoletja v sodelovanju s strokovnjaki za to obdobje in modeliranjem profesionalnega ansambla, potrebnega za pripravo in predstavitev glasbenih del.

Program dogodka

Bonaventura Beretta (1594-1687)

Clio sacra

Domine ad adiuvandum / Dixit Dominus / Confitebor tibi / Beatus vir / Laudate pueri / Laudate Dominum / Magnificat

 

*******

 

Domenico Scarlatti (1685-1757)

Stabat Mater

Stabat Mater / Cujus animam gementem / Quis non posset / Eja Mater, fons amoris / Sancta Mater, istud agas / Fac me vere tecum flere / Juxta crucem / Inflammatus / Fac ut animae / Amen

 

Koncertni program je zasnovan tako, da predstavlja dva baročna skladatelja dveh povsem različnih okolij ter geografske in časovne oddaljenosti. Bonaventura Beretta OFMConv. (Saronno, 1594 - Conegliano, 1687) je skoraj povsem neznan italijanski skladatelj s samo enim ohranjenim delom, zbirko dveh do štiri glasnih psalmov »Clio sacra« - Davidicos psalmos vespertinis horis adscriptos notis musicis decantans, objavljeno v Benetkah leta 1635. Zbirko sestavlja 17 psalmov, napisanih za dva in štiri glasove (SATB). Dvoglasni lirski psalmi so sestavljeni iz več glasovnih parov, večinoma za sopran in bas, kar v baročni literaturi ne najdemo pogosto (pogosteje imamo podobne glasove, kot sta sopran ali tenor), medtem ko so štiriglasni psalmi zapisani v mešanem naboru štirih glasov. Čeprav spremembe solo in tutti mest ob zadnjem pregledu Clio sacra temeljijo na rokopisnih virih, lahko ob poznavanju interpretacije baročne tradicije prepoznamo, da homofono in polifono obravnavani deli postanejo solo. Takšna sprememba daje izvajalcem, odvisno od velikosti vokalne skupine, večjo svobodo pri ustvarjanju različnih harmonij znotraj posamezne skladbe.

Nekaj psalmov zbirke smo pripravili dvo ali štiriglasno, kar je prav tako značilno za to delo. S tem so bolj prilagojeni izvedbi, brez potrebe za izvedbo zbirke v celoti. Ker štiriglasni psalmi z uporabo baročne tehnike solo in tutti pomenijo bolj razvito tehniko polifonije, ki je v veliki meri zasnovana na renesančni literaturi in je znotraj glasov bolj celovita, bo Projekt Lazarus na nocojšnjem koncertu predstavil prav te štiriglasne psalme. 

Čeprav je bil Domenico Scarlatti (1685-1757) rojen v Neaplju in se je izobraževal v Neaplju in Benetkah, je večino svojega življenja preživel na Portugalskem in v Španiji. Scarlatti je študiral glasbo najprej pri svojem očetu. Drugi skladatelji, ki so morda bili njegovi zgodnji učitelji, so Gaetano Greco, Francesco Gasparini in Bernardo Pasquini, ki so morda vplivali na njegov glasbeni stil. Scarlattijeve sonate je klasicizem prenesel Muzio Clementi s tem, da je uredil njihovo prvo objavo. Scarlatti je bil leta 1701 imenovan za skladatelja in organista pri kraljevi kapeli v Neaplju. Leta 1703 je za tamkajšnjo izvedbo preuredil Irene, opero Carla Francesca Pollarola. Kmalu zatem ga je oče poslal v Benetke. Po tem ni nič znano o Scarlattijevem življenju vse do 1709, ko je odšel v Rim in vstopil v službo izgnane poljske kraljice Marie Casimire. V Rimu je srečal Thomasa Roseingraveja. Scarlatti je že bil izoblikovan čembalist. Obstaja zgodba o tekmovanju med njim in Georgom Friedrichom Händlom v palači kardinala Ottobonija v Rimu, kjer so ga verjetno ocenili na čembalu za boljšega od Händla, na orglah pa slabšega. Scarlatti je bil označen kot največji italijanski skladatelj za čembalo vseh časov. Kasneje je Scarlatti pogosto poveličeval samega sebe, kadar je omenjal Händlove izkušnje. Medtem, ko je bil v Rimu, je Scarlatti za zasebno gledališče Od leta 1715 do 1719 je bil Maestro di Cappella pri Sv. Petru. Leta 1719 je odpotoval v London, kjer je dirigiral opero Narciso v Kraljevem gledališču.kraljice Casimire skomponiral več oper. 

Iz njegove zelo bogate zapuščine smo za nocojšnji koncert izbrali njegovo mojstrovino Stabat Mater za deset glasov (iz okoli 1715). Stabat Mater šteje med mojstrovine vokalne in instrumentalne literature. Njene razsežnosti, edinstven prostorski koncept, nepremagljiv dramatični zagon, lirična sladkost v kombinaciji z jasno slogovno enotnostjo in izjemno organiziranostjo barvitosti, uvrščajo to delo med velike glasbene dosežke prve polovice 18. stoletja.

Stabat Mater je komponirana meditativno in jasno namenjena liturgični rabi. V primerjavi z drugimi deli tega obdobja je Stabat Mater v veliki meri zasnovana na oblikah 16. stoletja, polifonične melodije pa se pojavljajo v kontrapunktični tapiseriji, čeprav občasno pridejo na vrh tudi posamezni glasovi. Zadnji odstavek je v močnem kontrastu s prejšnjimi odstavki; fuge plesnega značaja nas vrnejo v moderni stil skladateljevega časa in so briljanten znak iznajdljivosti Domenica Scarlattija.

Lokacija

Brežice, Grad Brežice

Dvonadstropni grad je najmogočnejša stavba v Brežicah, zgrajena sredi 16. stoletja, na mestu kjer je stal grad, porušen med vseslovenskim kmečkim uporom leta 1515. V mirnejših časih je plemiška rodbina Attems grad spremenila v rezidenco.

PARTNERJI

FESTIBUS

Cena avtobusne povezave s koncerti iz Ljubljane in Zagreba znaša 10€. Odhod izpred Hale Tivoli in Dvorane Lisinski.