DOMOV ENG

SEMPER VIVA

QVAM CREATA

ENG

Otvoritveni koncert: Cappella Musicale Beata Vergine del Rosario (IT)

Kdaj: 16. 8. 2019 ob 20:30

Kreativna tekma med salzburškim nadškofom in beneškim dožem

Naroči vstopnice:

Cena vstopnice: 10 - 25 EUR

Festibus: Ljubjana (Hala Tivoli) - Brežice ob 17:15. Cena: 10 EUR. | Zagreb - Brežice ob 17:00. Cena: 10 EUR

Cappella Musicale Beata Vergine del Rosario (IT)

 

solisti:

Adriana Tomišić (HR), Teodora Tommasi (IT): sopran

Lora Pavletić (HR): alt

Peter Gus (SI), Stefano Speranzon (IT): tenor

Hao Wang (CN): bas

Claudio Rado (IT), Nicola Mansutti (IT): violina

Simone Siviero (IT), Clelia Gozzo (IT): viola

Giulio Padoin (IT): violončelo

Gabriele Avian (IT): čembalo

Emilio Bezzi (IT): teorba

 

zbor:

Maria Viviani (IT), Anna Tarca (IT), Sara Dentice (IT): sopran

Tünde Noémi Nagy-Boros (HU), Dragana Paunović (RS), Elisa Widmar (IT), Daniele Pilato (IT): alt

Emanuele Petracco (IT), Aleš Petaros (SI): tenor

Enrico Basello (IT), Marco Narduzzi (IT), Matthias Probst (DE): bas

Elia Macrì (IT): dirigent

 

Kreativna tekma med salzburškim nadškofom in beneškim dožem

 

Sporočilo umetnikov obiskovalcem

 

Spoštovani obiskovalci in poslušalci, povabilo na festival Seviqc Brežice je za nas velika čast. V sijajnem gradu bomo izvedli nekaj skladb našega baročnega repertoarja. 251 let je plemiška družina Attems imela v lasti ta prostor in bila na različne načine povezana z avstrijskim cesarstvom in Italijo. Ne govorimo o geopolitiki, ampak o tem, kako sta se na tem področju razvili umetnost in glasba. Med Salzburgom in Benetkami, med nadškofom in dožem, med Bibrom in Monteverdijem: glasba in družina Attems gredo z roko v roki skozi Mittelevropo. Na žalost se ta vrsta repertoarja izvaja zelo redko in res je škoda, da ljudje ne poznajo tega glasbenega zaklada. Želimo prikazati, kako čudovita je bila sakralna glasba v sedemnajstem stoletju. Gledališče in cerkev sta imela skoraj enak oder, kjer so pevci lahko pokazali svoje izkušnje v arijah, duetih in kadencah, kot v operni hiši! In vse to v prečudovito poslikani Viteški dvorani v Brežicah: dobrodošli!

 

O projektu

 

V preteklih stoletjih so plemiški dvori tekmovali za najboljše umetnike. Beneška republika in cerkev sv. Marka sta bili osrednji točki, ki ju je opazoval umetniški svet. Majhna salzburška nadškofija ni bila daleč zadaj, tako da je bila celo Mozartova družina v sredini osemnajstega stoletja zaposlena pri nadškofu Colloredu. Program, ki smo ga oblikovali za festival Seviqc Brežice 2019 je posvečen odmevu ustvarjalnosti nekaterih skladateljev, povezanih s tema dvema zelo močnima političnima in umetniškima središčema: Salzburgom in Benetkami.                           

Salzburg: vključujemo Vespero della Beata Vergine češkega mojstra Heinricha Ignaza Franza von Bibra, tesno povezanega s salzburško nadškofijo, kjer je deloval vse življenje in se vsled tega uveljavil kot eden najpomembnejših in najplodnejših skladateljev svojega časa. Benetke: vključujemo dela, ki predstavljajo liturgično službo večernic, to so psalm in nekaj motetov Claudia Monteverdija ter Magnificat Monteverdijevega učenca Francesca Cavallija. Vokalno-instrumentalni ansambel je enak pri vseh skladbah, razen solističnih: to ni naključje. Beneška kompozicijska tradicija je vse od 16. stoletja predstavljala referenčni model, s katerim so se soočali vsi skladatelji. Z razliko od mnogih svojih predhodnikov Biber ni nikoli študiral v Benetkah, se je pa prilagodil takratnim slogovnim trendom komponiranja. Umetniki in glasbeniki, pa tudi slogi in znanje, so potovali po Evropi kljub temu, da ni bilo vseh tehnoloških ugodnosti, kot jih poznamo danes. Danes, leta 2019, pa želi italijanski ansambel predstaviti dela uspešnega češkega glasbenika, ki je deloval v Salzburgu in dva največja skladatelja italijanskega 17. stoletja pod freskami Viteške dvorane v elegantnem brežiškem gradu.

Cappella Musicale Beata Vergine del Rosario (IT)

Cappella Musicale "Beata Vergine del Rosario" je bila ustanovljena leta 2009 v Trstu. Ansambel ima rezidenco v cerkvi "Beata Vergine del Rosario" v Trstu in njihovi nastopi so skoraj vedno v času bogoslužja. V tej cerkvi se maša služi s starim latinskim ritusom. Z lahkoto lahko rečemo, da je skoraj vsa sakralna glasba bila sestavljena za staro latinsko bogoslužje in le v tem kontekstu je dovolj prostora za izvedbo nekaterih največji sakralni glasbeni repertoar med mašo.

Program dogodka

Rupert Ignaz Mayr (1646-1712)

Domine ad Adiuvandum me festina

 

Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644-1704)

Vespero della Beata Vergine

Dixit Dominus / Laudate pueri / Laetatus sum / Nisi Dominus / Lauda Jerusalem / Magnificat

 

*******

 

Claudio Monteverdi (1567-1643)

Nigra sum

(Vespero della Beata Vergine)

 

Claudio Monteverdi (1567-1643)

Duo Seraphim

(Vespero della Beata Vergine)

 

Claudio Monteverdi (1567-1643)

Beatus vir

(Selva morale et spirituale)

 

Francesco Cavalli (1602-1676)

Magnificat

 

Mesti Salzburg in Benetke sta si delili prepoznavno politično afiniteto: obe sta vodili zelo močni osebnosti, ki sta bili neodvisni od natančne dinastične veje. Salzburški nadškof in beneški dož sta bila absolutna vladarja, vendar sta do te pozicije prišla preko volitev in ne po rojstvu. Bila sta dva močna dvora, ki sta tekmovala za najboljše umetnike. Nemški glasbeni svet pogosto povezujemo z Johannom Sebastianom Bachom in, drugič, s prvo dunajsko šolo, kjer je mali Mozart napravil prve korake v Salzburgu. Vedeti pa moramo, da se glasba ni rodila v Eisenachu leta 1685, ampak so jo izvajali na zelo visokih ravneh tudi drugi glasbeniki, ki so služili na najmočnejših dvorih tistega časa. To gotovo velja za Heinricha Ignaza Franza von Bibra (1644-1704), ki je vse življenje ostal na dvoru salzburškega nadškofa. Ta privilegiran položaj mu je omogočil udobno življenje, da se je lahko posvetil izključno glasbi. Salzburški dvor, ki mu je bila italijanska kultura zelo blizu (kmalu zatem bo za nadškofa izvoljen Colloredo di Montealbano), se je od drugih evropskih dvorov razlikoval tudi v glasbenem smislu: koristno je poudariti, da je delo "Vespero della Beata Vergine" precej posebno v neitalijanskem okolju. Praznovanje "Vespero" (večerna liturgija s 5 psalmi in Magnificat) je bilo značilno italijansko. Ni preseneča, da so številni italijanski skladatelji zapustili nepozabne vespere. Na tem koncertu bomo izvedli isto vrsto skladbe avstrijskega okolja z Ignazom Rupertom Mayrom (1646-1712) in Heinrichom Ignazom Franzom von Bibrom ter v beneškega s Claudijem Monteverdijem (1567-1643) in Francescom Cavallijem (1602-1676). Claudio Monteverdi ne potrebuje posebne predstavitve saj je zaradi svoje posvetne glasbe in kompozicijskih inovacij je vedno užival širok sloves. To lahko pripišemo tudi posebnemu pomenu, ki ga je imela italijanska glasba tistega časa: vsi veliki skladatelji so preživeli svoje študijsko obdobje v Italiji in ko so se vrnili domov, skladali v spoštovanjem do stilov beneških, rimskih, florentinskih ali neapeljskih mojstrov. Ni naključje, da je vokalno-instrumentalni korpus, kot so ga uvedli Mayr, Biber, Monteverdi in Cavalli, isti, z dvema koncertantnima violinama in celotnim strunskim ansamblom kot polnilnim delom, prav tako kot so solisti in zbor uporabljeni na isti način. Beneška glasbena šola je postavila temelje na začetku renesanse in uveljavila pravila za prihodnja stoletja, zato je naravno, da najdemo iste skladateljske značilnosti tako v Italiji kot preko Alp. Festival stare glasbe je stičišče zgodovine in sodobnosti: obnova preteklih izvajalskih praks je rezultat študija zadnjih desetletij. Isto velja za rekonstrukcijo ali izboljšave originalnih starih instrumentov, ki so se uveljavili v zadnjem času in s katerimi lahko zdaj zelo natančno interpretiramo ogromen repertoar, ki se ga stoletja nismo niti dotaknili. Festival stare glasbe je tako jamstvo svežine, raziskovanja in pozornosti glasbi, ki preseneča in osupne poslušalca. Posredovanje klasične glasbe in uživanje v njej pogosto ne uživata velike podpore, ker naj bi šlo za elitizem, namenjen maloštevilnim. Stara glasba je še bolj krhka in širši javnosti manj znana: pomembno je, da jo podpiramo, ker je še toliko neodkritih glasbenih draguljev. V zadnjih letih je ansambel Cappella Musicale Beata Vergine del Rosario uspel predstaviti nekaj izjemno dragocenih glasbenih mojstrovin manj izvajanih avtorjev, kot so Alessandro Scarlatti, Niccolò Porpora in Johann David Heinichen. Rezultat je bil vedno vznemirljiv in publika vedno navdušena. Obstaja veliko odličnih in manj znanih skladateljev, ki pa jih sodobni zvezdni pristop h koncertnim programom prepogosto zaobide. Veseli smo, da jih lahko predstavimo obiskovalcem 21. stoletja.

Lokacija

Brežice, Grad Brežice

Dvonadstropni grad je najmogočnejša stavba v Brežicah, zgrajena sredi 16. stoletja, na mestu kjer je stal grad, porušen med vseslovenskim kmečkim uporom leta 1515. V mirnejših časih je plemiška rodbina Attems grad spremenila v rezidenco.

PARTNERJI

FESTIBUS

Cena avtobusne povezave s koncerti iz Ljubljane in Zagreba znaša 10€. Odhod izpred Hale Tivoli in Dvorane Lisinski.