DOMOV ENG

SEMPER VIVA

QVAM CREATA

ENG

Otvoritveni koncert: Cappella Musicale Beata Vergine del Rosario (IT)

Kdaj: 16. 8. 2019 ob 20:30

Kreativna tekma med salzburškim nadškofom in beneškim dožem

Naroči vstopnice:

Cena vstopnice: 10 - 25 EUR

Festibus: Ljubjana (Hala Tivoli) - Brežice ob 17:15. Cena: 10 EUR. | Zagreb - Brežice ob 17:00. Cena: 10 EUR

Cappella Musicale Beata Vergine del Rosario (IT)

 

solisti:

Adriana Tomišić (HR), Teodora Tommasi (IT): sopran

Lora Pavletić (HR): alt

Peter Gus (SI), Stefano Speranzon (IT): tenor

Hao Wang (CN): bas

Claudio Rado (IT), Nicola Mansutti (IT): violina

Simone Siviero (IT), Clelia Gozzo (IT): viola

Giulio Padoin (IT): violončelo

Gabriele Avian (IT): čembalo

Emilio Bezzi (IT): teorba

 

zbor:

Maria Viviani (IT), Anna Tarca (IT), Sara Dentice (IT): sopran

Tünde Noémi Nagy-Boros (HU) , Dragana Paunović (RS), Elisa Widmar (IT), Daniele Pilato (IT): alt

Emanuele Petracco (IT), Aleš Petaros (SI): tenor

Enrico Basello (IT), Marco Narduzzi (IT), Matthias Probst (DE): bas

Elia Macrì (IT): dirigent

 

Kreativna tekma med salzburškim nadškofom in beneškim dožem

 

Sporočilo umetnikov obiskovalcem

 

Spoštovani obiskovalci in poslušalci, povabilo na festival Seviqc Brežice je za nas velika čast. V sijajnem gradu bomo izvedli nekaj skladb našega baročnega repertoarja. 251 let je plemiška družina Attems imela v lasti ta prostor in različne povezave z avstrijskim cesarstvom in Italijo. Ne govorimo o geopolitiki, ampak vam želimo pokazati, kako sta se na tem področju razvili umetnost in glasba. Med Salzburgom in Benetkami, med nadškofom in dožem, med Biberjem in Monteverdijem: glasba in družina Attemsa gredo z roko v roki skozi Mittelevropo. Na žalost se ta vrsta repertoarja izvaja zelo redko in res je škoda, da ljudje ne poznajo tega glasbenega zaklada. Želimo prikazati, kako čudovita je bila sakralna glasba v sedemnajstem stoletju. Gledališče in cerkev sta imela skoraj enak oder, kjer so pevci lahko pokazali svoje izkušnje v arijah, duetih in kadencah, kot v operni hiši! In vse to v prečudovito poslikani Viteški dvorani v Brežicah: dobrodošli!

 

O projektu

 

V preteklih stoletjih so plemiški dvori tekmovali za najboljše umetnike. Beneška republika in cerkev sv. Marka sta bili osrednji točki sveta umetnosti. Majhna salzburška nadškofija ni bila daleč zadaj. Sredi osemnajstega stoletja je nadškof Colloredo zaposlil družino Mozart. Sedanji glasbeni predlog v okviru festivala Seviqc Brežice leta 2019 je namenjen ponovitvi repertoarjev nekaterih skladateljev, povezanih s tema dvema zelo močnima političnima in umetniškima stvarstvoma: Salzburgom in Benetkami. O Salzburgu: predlagamo Vespero della Beata Vergine, češkega glasbenika Heinricha Ignaza Franza Biberja, povezanega s salzburško nadškofijo, kjer je delal vse življenje in zahvaljujoč temu, se mu je uspelo uveljaviti kot eden najpomembnejših in plodnejših skladateljev tega časa. O Benetkah: predlagamo dela, ki vedno predstavljajo liturgično službo večernice, to je psalm in nekaj motetov C. Monteverdija in Magnificat F. Cavallija, ki je bil Monteverdijev učenec. Vokalno-instrumentalni ansambel je enak za vse skladbe (razen za solo): ta značilnost ni naključje, temveč je beneška kompozicijska tradicija iz 16. stoletja predstavljala referenčni model  s katerim so se morali soočiti vsi skladatelji. Biber ni nikoli študiral v Benetkah, za razliko od mnogih drugih njegovih predhodnikov, vendar se je prilagodil takratnim slogovnim kompozicijam. Umetniki in glasbeniki, pa tudi slogi in znanje, so potovali po Evropi kljub dejstvu, da družba ni uživala vseh tehnoloških ugodnosti, ki jih poznamo danes: zdaj, leta 2019, z večernim koncertom želi italijanski ansambel pripeljati dela uspešnega češkega glasbenika, ki je delal v Salzburgu, in dva največja italijanskega skladatelja 17.  stoletja pod freskirani obok viteške dvorane v elegantnem gradu Brežice.

 

Cappella Musicale Beata Vergine del Rosario (IT)

Cappella Musicale "Beata Vergine del Rosario" je bila ustanovljena leta 2009 v Trstu. Ansambel ima rezidenco v cerkvi "Beata Vergine del Rosario" v Trstu in njihovi nastopi so skoraj vedno v času bogoslužja. V tej cerkvi se maša služi s starim latinskim ritusom. Z lahkoto lahko rečemo, da je skoraj vsa sakralna glasba bila sestavljena za staro latinsko bogoslužje in le v tem kontekstu je dovolj prostora za izvedbo nekaterih največji sakralni glasbeni repertoar med mašo.

Program dogodka

Rupert Ignaz Mayr (1646-1712)

Domine ad Adiuvandum me festina

 

Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644-1704)

Vespero della Beata Vergine

Dixit Dominus / Laudate pueri / Laetatus sum / Nisi Dominus / Lauda Jerusalem / Magnificat

 

*******

 

Claudio Monteverdi (1567-1643)

Nigra sum

(Vespero della Beata Vergine)

 

Claudio Monteverdi (1567-1643)

Duo Seraphim

(Vespero della Beata Vergine)

 

Claudio Monteverdi (1567-1643)

Beatus vir

(Selva morale et spirituale)

 

Francesco Cavalli (1602-1676)

Magnificat

 

 

Mesti Salzburg in Benetke sta si delili izjemno politično naklonjenost: obe sta vodila zelo močni osebnosti, ki sta bila neodvisna od natančne dinastične veje. Salzburški nadškof in beneški Dož sta bila absolutna vladarja, vendar sta do te pozicije prišla preko volitev in ne po rojstvu. Bila sta dva močna dvora, ki sta se borila za najboljše umetnike.

Nemški glasbeni svet se pogosto povezuje z Johannom Sebastianom Bachom in, drugič, s prvo dunajsko šolo, ki je videla malega Mozarta narediti prve korake v Salzburgu. Vendar pa se je treba zavedati, da se glasba ni rodila v Eisenachu leta 1685, ampak so jo izvajali na zelo visokih ravneh tudi drugi glasbeniki, ki so služili na najmočnejših dvorih tistega časa. To je primer Heinricha Ignaza Franza Biberja (1644-1704), ki je ostal vse življenje na dvoru salzburškega nadškofa. Ta privilegiran položaj mu je omogočil udobno življenje, da se je lahko posvetil izključno glasbi. Salzburški dvor, zelo blizu italijanski kulturi (kmalu zatem bo izvoljen za nadškofa Colloredo di Montealbano), se je od drugih evropskih dvorov razlikoval tudi v glasbenem smislu: koristno je poudariti, kako je sestava "Vespero della Beata Vergine" precej posebna v ne-italijanskem okolju. Praznovanje "Vespero" (večerna liturgija s 5 psalmi in Magnificat) je bilo značilno italijansko. Ni presenetljivo, da so številni italijanski skladatelji zapustili nepozabne vespere. Na tem koncertu bomo izvedli enako vrsto skladbe v avstrijskem okolju z Ignazom Rupertom Mayrom (1646-1712) in Heinrichom Ignazom Franzom Biberjem ter v beneškem okolju s Claudijem Monteverdijem (1567-1643) in Francescom Cavallijem (1602-). 1676).

Claudio Monteverdi ne potrebuje velikih predstavitev, saj je, zahvaljujoč tudi svoji profani glasbi in kompozicijskim inovacijam, vedno užival velik sloves. To je mogoče pripisati tudi posebnemu pomenu, ki ga je imela italijanska glasba v tistem času: vsi veliki skladatelji so preživeli obdobje usposabljanja v Italiji in se vrnili v svoje domovine, ob spoštovanju stilov, ki so jih učili beneški, rimski, florentinski ali neapeljski mojstri. Ni naključje, da je vokalno-instrumentalni ansambel, ki so ga predlagali Mayr, Biber, Monteverdi in Cavalli, enak, z dvema violinama in celotnim strunskim ansamblom (kot polnilni del), kot tudi solisti in zbor. Beneška glasbena šola je postavila temelje na začetku renesanse in uveljavila pravila za prihodnja stoletja, zato je naravno, da najdemo iste kompozicijske značilnosti tako v Italiji kot tudi za Alpami.

Starodavni glasbeni festival je mesto srečanja med zgodovino in modernostjo: okrevanje starodavnih praks je rezultat študij zadnjih desetletij. Enako velja za rekonstrukcijo ali izboljšanje prvotnih starih instrumentov, ki so se uveljavili v zadnjem času in zaradi česar lahko z veliko zvestobo interpretiramo ogromen repertoar, ki je bil skozi stoletja nedotaknjen. Starodavni glasbeni festival je torej jamstvo čistosti, raziskovanja, pozornosti na glasbeno vejo, ki preseneča in osupne poslušalca.

Difuzija in uživanje v klasični glasbi pogosto ne uživa velike podpore, ker naj bi bil to elitistični svet, namenjen maloštevilnim. Starodavna glasba je še bolj krhka in neznana širši javnosti: pomembno je, da jo podpiramo, ker je treba odkriti še veliko glasbenih draguljev. V zadnjih letih je ansambel Cappella Musicale Beata Vergine del Rosario uspel promovirati nekaj zelo dragocenih glasbenih del malo izvedenih avtorjev, npr. Alessandro Scarlatti, Niccolò Porpora, Johann David Heinichen in publika je bila vedno navdušena. Res je še veliko velikih skladateljev, ki jih zvezdni sistem koncertiranja pogosto pozabi. Z veseljem jih predstavljamo javnosti 21. stoletja.

 

Lokacija

Brežice, Grad Brežice

Dvonadstropni grad je najmogočnejša stavba v Brežicah, zgrajena sredi 16. stoletja, na mestu kjer je stal grad, porušen med vseslovenskim kmečkim uporom leta 1515. V mirnejših časih je plemiška rodbina Attems grad spremenila v rezidenco.

PARTNERJI

FESTIBUS

Cena avtobusne povezave s koncerti iz Ljubljane in Zagreba znaša 10€. Odhod izpred Hale Tivoli in Dvorane Lisinski.