Música Antiga da UFF

PhotoUFF130603img048

Kje: Občina Litija - Litija, Cerkev Sv. Nikolaja

Kdaj: 20.7.2013 ob 20:30

Čudeži Svete Marije

GPS LOKACIJE: N 46.056251 E 14.829671

V srednjem veku so bile zapisane mnoge pesmarice, ki vsebujejo marijanske čudeže in kažejo, kako pomembna je bila Devica Marija za srednjeveške ljudi. Med njimi je tudi rokopis, ki sedaj nosi ime Llibre Vermell (Rdeča knjiga) in vsebuje romarske pesmi iz katalonske katedrale Montserrat. Zbirka Laudas Marianas iz 14. stoletja predstavlja izraz frančiškanske pobožnosti, ki se je razvila v Italiji in skozi glasbo slavila Devico Marijo. Cantigas de Santa Maria (Hvalnice Sveti Mariji), ki jih je uredil kralj Alfonz X. Modri, obsegajo veliko zgodb o čudežih Device Marije na področju Iberskega polotoka in po vsej Evropi.

Rezervacija in prodaja vstopnic:

Vstopnice: Prost vstop
Festibus: 10 € (odhod 19:00 izpred hale Tivoli v Ljubljani)

 

Človek srednjega veka si je želel mističnih izkušenj. Posvečene, svete in božanske reči so bile prisotne v vsakem trenutku življenja, bodisi da bi ga zavarovale pred boleznimi, nesrečami in vremenom ali pa zaradi želje po odrešitvi duše. Svetniški prazniki so bili prilagojeni bogoslužnemu letu, hkrati pa tudi naravnemu življenjskemu ciklu na podeželju in v mestih. Odtod izhaja praznični značaj srednjeveške vernosti, ki je človeška, spontana ter združuje sveto in posvetno. Skupaj z vsem, kar iz nje izhaja, predstavlja ljudska vernost upanje v posebno varstvo in sodelovanje z Bogom, svetniki in Devico Marijo.

Mnoge pesmarice, ki vsebujejo marijanske čudeže, so bile napisane v srednjem veku in kažejo, kako pomembna je bila Devica Marija za srednjeveške ljudi. Med njimi želimo posebej poudariti rokopis, ki se sedaj imenuje Llibro Vermell (Rdeča knjiga). Gre za zbirko pesmi romarjev, ki so vsako leto poromali v katalonsko katedralo Montserrat. Zbirko so pripravili menihi samostana, ki so bili zaskrbljeni zaradi glasbe romarjev, ki so prihajali v kraj in bivali ob cerkvi ter peli in plesali. Nekatere pesmi tega rokopisa so biseri zgodnje polifonije, ki je bila vedno bolj prisotna od štirinajstega stoletja naprej. Laudas Marianas, prav tako iz štirinajstega stoletja, so izraz rahločutnejše in bolj poduhovljene frančiškanske pobožnosti, ki se je razvila v Italiji s pomočjo bratovščin, namenjenih češčenju Device prek pesmi in glasbe. Cantigas de Santa Maria (Hvalnice Sveti Mariji), ki so bile napisane v trinajstem stoletju, vsebujejo veliko primerov ljudske mistike. Zbirko je uredil kralj Alfonz X. Modri. Na svojem dvoru je imel pesnike in glasbenike z različnimi kulturnimi koreninami (Jude, Arabce in kristjane), po vsej Evropi in Iberskem polotoku pa je zbiral zgodbe o čudežih Device Marije. Poleg tega je tudi priredil stare, poznane zgodbe in jih preoblikoval v marijanske čudeže. V pripovedih Marija tistim, ki vanjo verujejo, vedno pomaga s svojimi čudeži, ki so kasneje postali slavni in so se razširili po celotni Evropi. Kralju je zbirka pomenila tudi čudežno knjigo in jo je uporabljal, da bi pridobil ozdravljenje od bolezni. Ukazal je tudi, naj knjigo pokopljejo z njim. Cantigas so preživele v štirih rokopisih, vsi napevi so ohranjeni v originalnem notnem zapisu. Dva zvezka iz zbirke, ki nosita ime »bogati rokopis«, vsebujeta tudi ilustracije čudežev v prelepem srednjeveškem okrasju. Mnogi čudeži so se ohranili v spominu ljudi, ki so jih dolga stoletja prenašali prek ustnega izročila. V Braziliji je nekatere od njih še vedno moč najti v ljudski književnosti.

Program koncerta:

Alfonso X el Sabio (1221 - 1284)
Como podem per sas culpas

Alfonso X el Sabio (1221 - 1284)
Null’ome per ren non deve

Alfonso X el Sabio (1221 - 1284)
Virgen Santa Maria

Alfonso X el Sabio (1221 - 1284)
Maravillosos e piadosos

Anonymous (XIV st. / cent.)
Laude novella

Anonymous (XIV st. / cent.)
Da ciel venne mezzo novelo

Alfonso X el Sabio (1221 - 1284)
Miragres fremosos

***

Alfonso X el Sabio (1221 - 1284)
Ben com’ aos que van per mar

Alfonso X el Sabio (1221 - 1284)
Fol é o que cuida que non poderia

Alfonso X el Sabio (1221 - 1284)
Ay Santa Maria

Alfonso X el Sabio (1221 - 1284)
Tanto quer Santa Maria

Anonymous (XIV st. / cent.)
Maria Matrem

Anonymous (XIV st. / cent.)
Stella splendes in monte

Anonymous (XIV st. / cent.)
Los set goytz recomptarem

Anonymous (XIV st. / cent.)
Cuncti simus con canentes

 

Música Antiga da UFF (BR): Leandro Mendes (glas, kljunaste flavte, krivi rog), Lenora Mendes (kljunaste flavte, krivi rog, viole da gamba, gamsov rog, viela, rebek, ), Mario Orlando (basovska viola da gamba, tolkala, glas), Marcio Selles (glas, basovska viola da gamba, krivi rog, kljunasta flavta), Sonia Wegenast (glas, psalterij, tolkala), Virginia Van der Linden (flavte, lajna, kornamuza, gamsov rog, krivi rog)

Ansambel Música Antiga da UFF je z delovanjem pričel leta 1981. Ansambel poskuša obujati in širiti ne le glasbo, ampak tudi srednjeveški in renesančni pogled na svet. Z leti so njegovi člani postali strokovnjaki za tehniko igranja na srednjeveške in renesančne inštrumente, pa tudi za interpretacijo pesmi teh pomembnih zgodovinskih obdobij. Skupina, ki so jo ustanovili Leandro Mendes, Lenora Pinto Mendes, Márcio Paes Selles, Mario Orlando, Sonia Leal Wegenast in Virginia van der Linden, še vedno raziskuje in odkriva nove načine informiranja javnosti o stari glasbi zahodne Evrope. Poleg zgodovinskega in raziskovalnega dela lahko občinstvo vidi replike inštrumentov, ki so jih v teh obdobjih uporabljali, in sliši zgodbe, ki izvajano glasbo spremljajo. V času svojega delovanja je ansambel posnel sedem CD-jev in tematsko LP ploščo, ki je bila prodana v 20 000 kopijah. V teh letih je ansambel izvedel tudi več kot 2.000 koncertov po Braziliji, snemal glasbo za glasbene videe in organiziral tečaje na festivalih in renesančnih sejmih. UFF Early Music Ensemble nastopa v najbolj pomembnih koncertnih dvoranah v Riu de Janeiru, koncertiral pa je tudi po celotni Braziliji.