DOMOV ENG

SEMPER VIVA

QUAM CREATA

ENG

Hortus Musicus

Kdaj: 24. 8. 2017 ob 19:30

Naroči vstopnice:

Cena vstopnice: 20-25 €

Festibus: Odhod ob 17:45 izpred Hale Tivoli. Cena prevoza je 10 €. Obvezna rezervacija!

V Soteski, majhni vasici, stisnjeni med gozdnatimi planotami, že dobrih tristo let stoji in buri duhove Hudičev turn. V tem skrivnostnem dvorcu bo Hortus Musicus, šestčlanska zasedba, specializirana za izvedbo renesančne in sodobne glasbe, za nas uprizorila novo glasbeno doživetje.

Prisluhnili bomo madrigalom Carla Gesualda, kneza iz Venose in edinstvenega skladatelja z začetka 17. stoletja, ki je glasbeno preteklost izjemno povezoval s sodobnostjo. Skozi ekstravagantno rabo besed, ekstreme čustvovanja in nenadne menjave melodij bomo priča mojstrovinam, katerih navdih je skladatelj najverjetneje črpal iz dvojnega umora – svoje žene in njenega ljubimca, za kar ni bil nikoli kaznovan. 

Dogodek se bo pričel v četrtek, 24. avgusta 2017 ob 19:30 s festivalskim predtaktom, kjer nam bodo umetniki predstavili svoje delo in z nami delili najlepše glasbene utrinke. Sledil bo ogled prizoriščne lokacije ter ob 20:30 koncert.

Cena vstopnic v predprodaji je 20 €, pri plačilu na dan dogodka pa 25 €.

Hortus Musicus (AT):

Christa Mäurer: sopran

Waltraud Russegger: mezzosopran

Michael Gerzabek: tenorino

Michael Nowak: tenor

Günter Mattitsch: bariton

Dietmar Pickl: bas

 

Sporočilo umetnikov obiskovalcem

Pred dvema letoma nas je direktor avstrijskega hospica v Jeruzalemu povabil, naj nastopimo z Responzoriji Carla Gesualda v cerkvi hospica. Kakšen užitek je nastopati v mestu, od koder zgodba izhaja!

V enem samem dnevu smo maja 2017 v treh različnih cerkvah na avstrijskem Koroškem odpeli vseh 27 motetov Responzorijev. Občinstvo nam je na različne lokacije sledilo z avtobusom – sodobno romanje, bi lahko rekli. Projekt je požel velik uspeh.

Na koncertu v Soteski v Dolenjskih Toplicah bomo predstavili nekaj odlomkov tega obsežnega opusa.

Vabimo vas, da se potopite v glasbeni svet tega edinstvenega skladatelja ter odkrijete njegove vznemirljive in presenetljive zvoke. Težko si je predstavljati, da je to izjemno glasbo ustvaril dvojni morilec (ki za svoje dejanje ni bil nikoli kaznovan).

O projektu

Ansambel Hortus Musicus se specializira za izvajanje renesančne in sodobne glasbe. Poleg del Claudia Monteverdija ansambel najpogosteje izvaja glasbo slavnega madrigalista Carla Gesualda, kneza iz Venose. Na mnogih koncertih smo že peli njegove madrigale, ki opevajo ljubezenski obup in hrepenenje po smrti. Besedila, katerih večino je napisal prav Gesualdo, je verjetno v največji meri navdihnil njegov umor žene in njenega ljubimca, ko ju je zasačil in flagranti. Gesualdova besedila ustvarijo ozračje napetosti, disonantne akorde in kromatične učinke z – v tistem času edinstvenimi – nenadnimi menjavami harmonije, meje sprejemljive tonalnosti pa razširi do točke, ki jo bilo za njim le redko slišati prav do druge polovice 19. stoletja. Gesualda so zaradi tega posthumno cenili in mu peli slavo zlasti skladatelji 20. stoletja, kot je bil Igor Stravinski.

Z veliko verjetnostjo lahko sklepamo, da je Gesualda do konca življenja mučila krivda – za dvojni umor ni bil nikoli kaznovan –, ki jo je morda izrazil v glasbi. Ena najbolj prepoznavnih značilnosti njegove glasbe je neobičajna raba besed, ki izražajo skrajna čustva: v besedilih njegovih madrigalov se pogosto pojavljajo ljubezen, bolečina, smrt, ekstaza, agonija in druge podobne besede.

Gesualdo je znan tudi po sakralni glasbi. Leta 2003 smo bili v okviru festivala Trigonale pri Gospe Sveti na avstrijskem Koroškem povabljeni k izvedbi nekaterih Svetih pesmi (Cantiones Sacrae) za pet glasov. Vrhunec sakralne glasbe pa so Tenebrae Responsoria, responzoriji svetega tedna za šest glasov, objavljeni leta 1611. Po slogu gre za madrigali spirituali, tj. madrigale na sakralna besedila. Podobno kot v poznejših knjigah madrigalov Gesualdo uporablja izrazito ostro disonanco in osupljiva kromatična soočanja, zlasti v delih, kjer besedilo govori  o Jezusovem trpljenju ali krivdi svetega Petra, ker ga je izdal.

Ansambel Hortus Musicus je Carla Gesualda izbral za enega svojih najljubših avtorjev zaradi njegove moderne harmonije in glasbenega izraza. Noben predstavnik stare glasbe ne povezuje tako dobro glasbene preteklosti in sedanjosti kot prav Carlo Gesualdo.

Hortus Musicus (AT)

Ansambel Hortus Musicus se specializira za izvajanje renesančne in sodobne glasbe. Poleg del Claudia Monteverdija ansambel najpogosteje izvaja glasbo slavnega madrigalista Carla Gesualda, kneza iz Venose.

Program dogodka

V okviru enega koncerta lahko prikažemo le delček njegovega obširnega opusa. Izbrali smo responzorije iz vseh treh delov (Feria Quinta, Feria Sexta, Sabbato Sancto).

Od konca 16. do sredine 17. stoletja je bil cikel responzorijev svetega tedna ena najpomembnejših zvrsti katoliške sakralne glasbe. Carlo Gesualdo je napisal celoten cikel, ki je bil natisnjen leta 1611. Responzoriji Tenebrae so tesno povezani z žalostinkami, saj obsegajo prve tri dele prve nočne maše za zadnje tri dni svetega tedna. Celoten cikel žalostink je sestavljen iz 27 delov. Besedila so iz Stare in Nove zaveze ter objokujejo smrt Jezusa Kristusa in izražajo bridkost po uničenju Jeruzalema. Zgradba je taka, da vsakemu dnevu ustreza devet responzorijev (veliki četrtek = Feria Quinta, veliki petek = Feria Sexta in velika sobota = Sabbato Sancto).

Gesualdojevi responzoriji so nabiti z dramatičnostjo in čustvi, presenetljivimi disonancami, intenzivnimi modifikacijami v kromatiki in tempu ter nenadnimi spremembami ritma. tempo modifications and sudden rhythm changes.

Lokacija

Soteska, Hudičev turn

V Soteski, majhni vasi, stisnjeni med gozdnati planoti, že dobrih tristo let stoji in buri duhove HUDIČEV TURN. Ljudsko izročilo pojasnjuje nenavadno ime vrtnega paviljona: grajska gospoda naj bi tam prirejala radožive zabave z mladimi in lepimi dekleti.

PARTNERJI

FESTIBUS

Cena Festibusa (avtobusna povezava z vsemi koncerti zunaj Ljubljane) je enotna ne glede na lokacijo in znaša 10,00 EUR. Odhod izpred Hale Tivoli.