DOMOV ENG

SEMPER VIVA

QVAM CREATA

ENG

Han Tol (NL) in Nigel North (GB/US)

Kdaj: 20. 8. 2019 ob 20:30

Una Suave Melodia: Govor, narava in poezija v glasbi renesanse in baroka

Naroči vstopnice:

Cena vstopnice: 10 - 25 EUR

Festibus: Ljubljana (Hala Tivoli) - Slovenska Bistrica ob 17:15. Cena: 10 EUR. | Zagreb - Slovenska Bistrica ob 16:30. Cena: 10 EUR

Han Tol (NL): kljunasta flavta

Nigel North (GB/US): lutnja

 

Una Suave Melodia: Govor, narava in poezija v glasbi renesanse in baroka

 

Sporočilo umetnikov obiskovalcem

Nocojšnji program "Una Suave Melodia" se osredotoča na krhko lepoto in sladkost zvoka, ki je tako značilen za renesančno in baročno obdobje. V sodobnem času so naša ušesa vsakodnevno pod stresom zaradi stalnega hrupa okoli nas. Digitalni zvok je celo pogosto agresivno ojačen s slušalkami ali zvočniki. V obdobju renesanse, to je približno med 1400 in 1600, so glasbeniki poskušali posnemati naravo v vsej svoji prefinjenosti in barvi. To je pomenilo tako poslušanje ptic, še zlasti slavčka, kakor tudi prizadevanja, da analizirajo in posnemajo njihovo petje. Predvsem pa so poskušali razumeti in uživati skoraj neomejene raznolikosti izražanja človeškega glasu: od visokega do nizkega, od hitrega do počasnega, od glasnega do mehkega, vznemirjenega, vzdržnega, od navdušenja do joka, od kričanja do šepeta. Instrumentalisti so veljali za virtuoze, če so lahko občinstvo prepeljali v čarobni zvočni svet, ki je predstavljal naravo v vsem njenem veličastju. Čista tišina je veljala za nepogrešljiv in pomemben del te brezmejne oblike komunikacije! Naslov »Una Suave Melodia« namiguje ne le na lepoto Falconierijeve skladbe, ampak tudi na način, kako ustvarjati glasbo, polno poezije in zapletenega izraza; nekaj kar čutimo, da je danes ogroženo, vendar ne sme nikoli biti pozabljeno…

 

Han Tol

Han Tol je solist, član ansambla, glasbeni direktor in učitelj po vsej Evropi, ZDA in na Daljnem vzhodu. Je profesor na "Hochschule für Künste" v Bremnu v Nemčiji in na "Schola Cantorum Basiliensis" v Baslu v Švici. Njegova pedagoška dejavnost vključuje nadaljevalne tečaje na priznanih glasbenih ustanovah na Dunaju, Salzburgu, Ženevi, Sankt Peterburgu, Jeruzalemu, Baltimoru, Tokiu, Seulu in Hong Kongu. G. Tol je bil do leta 2007 član izjemnega kvarteta »Flanders Recorder Quartet« in z njimi izvedel več kot 600 koncertov po vsem svetu. V svojem orkestralnem delu z ansamblom "Balthasar Neumann" iz Freiburga v Nemčiji je njegova interpretacija italijanske glasbe iz 17. stoletja oblečena v polno klovnsko oblačilo verjetno najbolj nepozabna. Han Tol je bil njihov gostujoči umetniški vodja za produkcijo visoko ocenjenega CD-ja, Perpetuum Mobile, z nedavno odkritim repertoarjem Telemanna. Nemška glasbena revija Tibia je pred kratkim objavila dva prispevka Han Tola, rezultat njegove obsežne raziskave o življenju in delu skrivnostnega beneškega glasbenika, tiskarja in slikarja iz 16. stoletja, Sylvestra Ganassija. Umetnika lahko slišite na 40 CD posnetkih za založbe, kot so Teldec, Harmonia Mundi, EMI in CPO. 360.0pt 396.0pt 432.0pt 468.0pt'>The artist can be heard on 40 CD recordings for such labels as Teldec, Harmonia Mundi, EMI, and CPO.

 

Nigel North

Nigel North je bil rojen v Londonu v Angliji. Od leta 1999 je bil profesor lutnje na Inštitutu za staro glasbo Univerze Indiana v Bloomingtonu (ZDA). Predhodne pozicije so bile, The Guildhall School of Music and Drama, London (1976-1996), Hochschule der Künste, Berlin (1993-1999) and the Royal Conservatory, Den Haag, (2006-2009). Glasba ga je prvič navdahnila pri sedmih letih z instrumentalno pop skupino iz zgodnjih 60tih let, The Shadows. Nigel je študiral klasično glasbo skozi violino in kitaro, sčasoma odkril svojo resnično pot v življenju, lutnjo, ko je bil star 15 let. Kot samouk na lutnji, jo igra in poučuje že skoraj 50 let. Julian Bream leta 2002 po eni izmed Nigelovih recitacij Bacha v Londonu: "Spomnim se, da sem šel na izjemen recital, za katerega bi si želel, da bi ga lahko izvedel tudi sam: to je bil eden od Bachovih recitalov Nigela Northa, bil sem prevzet kako mojstrsko in glasbeno je bilo. Resnično glasbeno doživetje, nekaj, česar ne dobite vedno od kitaristov in lutnjistov, in ki je že na splošno precej redko." Posnetki vključujejo štiri zgoščenke "Bach on the Lute", štiri zgoščenke glasbe za lutnjo Johna Dowlanda (Naxos) in novo serijo glasbe Sylviusa Weissa (BGS) in Francesca da Milana (BGS).

www.nigelnorth.com/ 

 

Program dogodka

Leta 1511 je Sebastian Virdung objavil knjigo o glasbi in pomembnih instrumentih, ki so se takrat uporabljali (Musica getutscht). Pomembno je, da sta kljunasta flavta in lutnja predstavljena kot dva od samo treh glavnih instrumentov. Kontrastna zvoka naših inštrumentov - sladka melodična in ekspresivna »orgelska cev« in zvitek dvojnih strun na votlem lesenem telesu v obliki buče - delita eno skupno stvar; željo in zmožnost, da glasba poje.

Naš program, ki pokriva vsaj 200 let glasbe, ne bo predstavljen kronološko, temveč bolj kot tapiserija vseh različnih glasbenih zvrsti, ki jih je mogoče deliti in uživati ​​s tema dvema veličastnima instrumentoma. Vokalna glasba, v eni ali drugi obliki, bo močno prisotna. V 16. stoletju je bila primarna glasba vokalna glasba, večina instrumentalnih igralcev in skladateljev pa je posnemala knežjo vokalno glasbo. Slišali bomo tri hite melodij stoletja; de Rorejev Ancor che col partire, Sandrin's Doulce memoire in Josquinov Mille regretz.

Njihovi naslovi že kažejo, da so besedila skladb sekularna, večinoma osredotočena na ljubezen, drage spomine ali lepoto narave. To je bil nov vidik ustvarjanja glasbe okrog leta 1500, saj je bil repertoar do takrat v glavnem zasnovan na svetih besedilih. Uporaba solo instrumentov je bila prav tako revolucionarna. Tradicionalno so bili v uporabi, da bi podvojili in podprli vokalne dele. Ker so se vse bolj razvijali in so lahko sami po sebi izrazili poetično lepoto, so knjige z navodili o tem, kako jih predvajati, postale dostopne vse večjemu številu ljubiteljev dobre glasbe. Tiskanje glasbe je izumil beneški Ottaviano Petrucci (1466-1539), njegove izdaje pa so izvažali po vsej Evropi. Eden od najbolj virtuoznih igralcev in inštruktorjev tistega časa, Sylvestro Ganassi, je objavil dve razpravi, v katerih sta bila kljunasta flavta (v "Fontegara", 1535) in lutnja ("Regola Rubertina", 1541) vidno prikazana in obravnavana. Ekstremna virtuoznost je bila del umetnosti kljunaste flavte, kot navaja Ganassi, in to je bilo pogosto izraženo v tako imenovanih pomanjšavah (delitvah ali passaggi), v katerih so krasili dolge in melodične črte zgornjega dela polifonične sestave, »razbite« v hitre note v odlomkih skrajne virtuoznosti. Ta vidik narave kljunaste flavte se ne bo slišal samo v zgoraj omenjenih melodijah, temveč tudi v čisto instrumentalnih sklopih delitev (van Eyck, Finger itd.) in na posojila iz violinskega repertoarja Uccellinija in Corradinija. Slepi nizozemski igralec kljunaste flavte, Jacob van Eyck, je leta 1644 izdelal največji nabor variacija za solo pihala. Mesto Utrecht ga je povabilo, da bi v poletnih mesecih po večerji igral kljunasto flavto v občinskem parku. Njegove improvizacije, ki temeljijo na znanih sodobnih melodijah, je napisal in natisnil prijatelj z ustreznim naslovom: »Vrt za uživanje flavte«.

Obdobje renesanse, približno med 1400 in 1600, se v glasbeni zgodovini pogosto omenja kot doba polifonije. Kompozicije so sestavljene iz več samostojnih delov, ki so jih peli glasovi sami ali s spremljavo z instrumenti. Vsaka kompozicija je temeljila na strogih zakonih harmonije in kontrapunkta, pri čemer je zagotovila, da so različni linearni deli ustvarili ustrezne, sočasne zvoke, obenem pa ohranili imitacijski odnos med njimi. Harmonično lepoto tega repertoarja je zasenčila kaotična postavitev besedila, saj bi vsak glas prišel v drugem času z istim besedilom, v posnemanju. Ker je glasba v začetku 16. stoletja postala bolj sekularna, (kar je pripeljalo do iznajdbe novega žanra, madrigala), je jasen izraz na novo ustvarjenih, razumljivih besedil postal veliko bolj pomemben. V času renesanse se je lutnja razvila kot kontrapunktni instrument, ki je lahko predstavljal 3, 4 ali 5 glasov na enem inštrumentu. Te kontrapunktične spretnosti bodo slišane v vseh intabulacijah 16. stoletja. Potreba po bolj razumljivem besedilu vodi v novo dobo okoli 1600, baročno obdobje, v katerem je lutnja postala ena izmed glavnih basso kontinuo instrumentov, popolnoma sposobna povečati učinek in vsebino besedila enega samega glasu skozi harmonično harmonijo spremljavo. V tej vlogi je kljunasta flavta našla sposobnega in prijetnega »suave« partnerja v delih Marcella, Schickhardta, Corradinija in Uccelinija, v Arias, Grounds and Dances, vključno z dvema Chaconnesima, ki zaključujeta naš večer. Medtem ko ima samo ena skladba naslov, Una Suave Melodia, upamo, da boste ugotovili, da to velja za vsak kos glasbe v našem programu.

 

Nigel North

Lokacija

Slovenska Bistrica, Bistriški grad

Grad Slovenska Bistrica je osrednja mestna zgradba in je primer velikih nižinskih grajskih tvorb na Slovenskem. V pisnih virih se prvič omenja leta 1313.

PARTNERJI

FESTIBUS

Cena avtobusne povezave s koncerti iz Ljubljane in Zagreba znaša 10€. Odhod izpred Hale Tivoli in Dvorane Lisinski.