Podprite Seviqc Brežice v boju za enakopravnost v kulturi.
DOMOV ENG

SEMPER VIVA

QUAM CREATA

ENG

Consone Quartet (GB)

Kdaj: 20. 6. 2018 ob 20:30

Naroči vstopnice:

Cena vstopnice: 10 - 25 EUR

Festibus: Odhod ob 17:45 izpred Hale Tivoli. Cena prevoza je 10€.

Consone Quartet (GB):

Agata Daraskaite (LT): violina

Magdalena Loth-Hill (GB): violina

Elitsa Bogdanova (BU): viola

George Ross (GB): violončelo

 

Haydn in Beethoven: Prelom s tradicijo

 

https://www.consonequartet.com/

Facebook

Youtube

 

Sporočilo umetnikov obiskovalcem

 

Navdušeni smo, da imamo priložnost, da se prvič predstavimo v Sloveniji in predstavimo program z naslovom »Haydn in Beethoven: Prelom s tradicijo«. Raziskovali bomo dve izjemni deli, ki sta bili napisani in objavljeni v obdobju enega leta. Beethoven je bil Haydnov najslavnejši učenec. Znanje in navdih, ki mu ju je podajal Papa Haydn, se v njegovem delu močno odraža ne glede na njuno težavno osebno razmerje. Beethoven je celo povedal, da se od njega ni nikoli ničesar naučil. Beethovnovi kvarteti op. 18 predstavljajo obliko dodobra uveljavljenega žanra, so pa revolucionarni v mojstrovem eksperimentalnem pristopu. Veljajo kot pomemben mejnik v razvoju godalnega kvarteta. Haydnov op. 76 je spada v njegovo najbolj ambiciozno ustvarjanje. Tradicionalno krši tradicijo, ko odstopa od sonatne oblike in ustvarja enako pomembno motiviko pri vseh štirih instrumentih bolj kot kdaj koli poprej. Upamo, da se kmalu vidimo ob praznovanju glasbe dveh velikanov klasicizma!

 

O projektu

Consone Quartet prihaja v Slovenijo na enotedensko umetniško rezidenco, kjer bo predstavil program z naslovom »Haydn in Beethoven: Prelom s tradicijo«. Koncept programa izhaja iz ideje, da sta učitelj in njegov učenec vsak zase in v približno istem času ustvarila vsak svojo izjemno mojstrovino. Consone raziskuje ta repertoar z uporabo črevnatih strun, historičnih instrumentov in klasičnih lokov, ki omogočajo široko paleto barv, tekstur in artikulacij, značilnih za obdobje klasicizma.

Beethoven je bil Haydnov najslavnejši učenec. Znanje in navdih, ki mu ju je podajal Papa Haydn, se v njegovem delu močno odraža ne glede na njuno težavno osebno razmerje. Beethoven je celo povedal, da se od njega ni nikoli ničesar naučil. Haydnov opus 76/5 in Beethovnov 18/1 sta bila napisana nekje v času istega leta. Haydnov kasnejši opus 77 sestavljata le dva kvarteta, zato vodilni muzikologi domnevajo, da je priznal mladega genija Beethovna in se odločil, da se umakne konkurenci.

Beethoven je vrsto let študiral stavke Haydnovih in Mozartovih godalnih kvartetov, vendar je svoje zapisal šele potem, ko mu je bilo že skoraj trideset let. Verjetno mu je tudi zaradi tega uspel tako zelo inovativen in eksperimentalni prvi opus, z opusom 18 pa je postavil mejnik v razvoju godalnega kvarteta.

Haydn je izgubil službo na Esterházyjevem dvoru leta 1790 po smrti svojega pokrovitelja. Zato se je odpravil na številne turneje in ko se je leta 1795 vrnil na Dunaj, da bi delal na svojem opusu 76, je bil star več kot šestdeset let, široko razgledan in verjetno najbolj znan še živeč skladatelj v Evropi. Haydnov op. 76 je prelomil s tradicijo, ker odstopa od standardne sonatne oblike, tematski material pa je enakomerneje porazdeljen med vsemi štirimi instrumenti, kot je to bilo v prejšnjih delih. Peti kvartet je najbolj simfoničen in nenavaden, buren z neizmerno energijo in čisto virtuoznostjo. Ta glasba je nedvomno vrhunec profesionalizma z odličnim tehničnim in glasbenim vodenjem svojih instrumentov.

Consone Quartet je fasciniran nad prelomom 18. stoletja, nad znanstvenimi izumi in inovacijami tistega časa, političnimi revolucijami in okrepljeni kulturni zavesti po vsej Evropi. V svesti vsega tega raziskuje ta program revolucionarna dela dveh velikanov obdobja glasbenega klasicizma.

Consone Quartet (GB)

Consone Quartet, ustanovljen na Royal College of Music v Londonu leta 2012, se posveča raziskovanju klasičnega in zgodnjega romantičnega repertoarja na historičnih instrumentih. Consone Quartet je zmagovalec Royal Over-Seas League Ensemble Prize 2016, v 2015 so prejeli dve nagradi na International Young Artists Competition v Yorku, s čimer so si zagotovili mesto v mednarodnem projektu EEEmerging.

Program dogodka

Franz Joseph Haydn (1732-1809):

Quartetto V. (op. 76 / 5, Hob. III:79)

Allegretto / Largo, ma non troppo. Cantabile e mesto / Menuet Allegro on troppo / Finale Presto

(Three / Quartetts / for / Two Violins, / Tenor & Violoncello / Composed by / Joseph Haydn Mus. Dor. / Op 76 / London Printed by Muzio Clementi & Comp. / Bk 2)

*****

Ludwig van Beethoven (1770-1827):

Quartetto I. (op. 18 / 1)

All.o con brio / Adagio affettuoso ed appassionato / Scherzo.All.o molto / Allegro

(Six / Quatuors / pour / Deux Violons, Alto, et Violoncelle / composés et dediés / Son Altesse Monseigneur le Prince / Regnant de Lobkowitz &.&. / par / Louis van Beethoven / Oeuvre 18. 1.er Livraison / à Vienne / chez T. Mollo et Comp.)

 

Nedolgo preden je Beethoven objavil opus 18 svojih kvartetov, je Haydn dobil naročilo madžarskega grofa Josepha Georga von Erdődyja za zbirko godalnih kvartetov, ki so bili natisnjeni kot opus 76. Ti spadajo med njegova najbolj ambiciozna komorna dela, polna invencije in humorja.

Večino svoje kariere je Haydn delal za madžarsko družino Esterházy. Čeprav je bil v tridesetih letih službe zelo produktiven, se je pogosto čutil izoliranega, kar je razlagal, da je bil »prisiljen postati izviren«. Službo je nenadoma zaključil leta 1790 po smrti svojega pokrovitelja. Haydn je dobil pokojnino in se s pomočjo impresarija Johanna Petra Salomona lotil številnih donosnih turnej po tujini: v Pariz in dvakrat v London. Ko se je leta 1795 vrnil na Dunaj, da bi delal na svojem opusu 76, je bil star več kot šestdeset let, široko razgledan in verjetno najbolj znan še živeč skladatelj v Evropi. To obdobje je močno vplivalo na njegov skladateljski slog, njegova pisava je še vedno polna prepoznavnega intelekta in presenečenj, v glasbi pa je tudi nekaj več robustnosti in nekonvencionalnosti.

Godalni kvartet, ki je v sredini osemnajstega stoletja pojavil kot hišno muziciranje, je zdaj dobil polet, se razvil v pomemben repertoar odra velike, skoraj orkestralne gestike. Peti kvartet opusa 76 je eden najbolj simfoničnih in nenavadnih od vseh Haydnovih del. Prvi stavek je v bistvu lahkotna in preprosta tema z variacijami, v katerih je šestosminska melodija postopoma okrašena z vedno bolj improvizacijsko dekoracijo. Stavek končno preide v tekoč fugatni allegro, kjer lestvični izbruhi dajejo skoraj orkestralno teksturo. Počasen stavek širokega razvoja je postavljen v nenavadno tonaliteto, Fis-dur, kar mu daje posebno, zunajzemeljsko sonornost. V Menuetu in Triu je Papa Haydn ri svojih običajnih trikih z ritmičnimi presenečenji in nenadnimi dinamičnimi spremembami. Zaporedje kadenčnih akordov poganja poslušalca v zaključni stavek, kjer se vodilna melodija poigrava v ozkem obsegu. Skupaj s svojo rustikalno odprto kvintno spremljavo, ki jo je navdihnila ljudska glasba, morda kot nagovor svojemu madžarskemu pokrovitelju. S svojo neizmerno energijo in čisto virtuoznostjo je ta glasba nedvomno vrhunec profesionalizma z odličnim tehničnim in glasbenim vodenjem svojih instrumentov.

Zdi se, da je Beethoven v svojih zgodnjih letih pristopil h godalnemu kvartetu z zadržki, saj se je nedvomno zavedal, da dela v senci Haydna in Mozarta. Mladi Beethoven se je učil s prepisovanjem Haydnovih in Mozartovih kvartetov in je šele konec leta 1798 zapisal svoje prve godalne kvartete. Opus 18. na papirju.

Bilo je 16 strani skic, preden je Beethoven končno zapisal glavni motiv prvega stavka na papir. Opus uvaja živahna energija, kot bi Beethoven želel vanj prodreti s svežino in zaupanjem. V njem je skozi ves stavek sonatne oblike mnogo obrazov, od svetlobe in veselja do temačnega in celo agresivnega razpoloženja. Beethovnova čustvena zrelost in izjemna sposobnost poigravanja s klasičnimi temami se kaže tukaj v popolnosti, kot tudi njegov pristop k pisanju neodvisnih partov. Violončelo ima v tem stavku še posebej vidno vlogo, se izraža in komentira in ves čas vodi glasbeni dialog.

Drugi stavek je bil napisan kot scena ob grobu iz Shakespearovega Romea in Julije. Ob ene Beethovnovih skic piše »les derniers soupirs«, do zadnjega diha. Čeprav stavek nima programskega ozadja, pa mu to daje dramatično pripoved. Naslov stavka je Adagio affettuoso ed appassionato in prav tukaj se najbolj pokaže Beethovnova ekspresivna moč in čustvena nabitost. S svojo temačnostjo, tragedijo in nasiljem, ki pogosto prekinja na videz mirno glavno temo, je morala biti ta glasba za tisti čas šokantno intenzivna

V klasični obliki godalnega kvarteta bi moral kot tretji stavek slediti Menuet ali Trio, s Scherzom pa Beethoven najavi odhod od tradicionalnih plesnih lastnosti Menueta. To ni Beethovnov izum, to spremembo, ki razbija dramatičnost, ko naj prinese olajšanje po monumentalnem počasnem stavku, je uvedel že Haydn. Scherzo opusa 18/1 je poln ljubkosti in ritmičnega pulza, z nekaj duhovitimi prebliski in zabavnim sinkopiranjem. Njegov Trio je barvno temnejši in bolj tekoč z občasnimi prebliski z oklevajočimi ritmičnimi figurami v unisonu.

Finale, čeprav je spet močno odvisen od drobnih motivov, je virtuozni preplet različnih tem v skoraj rondojsko oblikovani strukturi. Beethoven uporabi fugato, s čimer poudari pomembnost vseh štirih glasov, ko v glasbeno govorico vnaša elemente obsesivnosti. Finale je poln razpenjene energije in kontrapunkta, ki prinaša skladbi svetlobo in vesel zaključek.

 

Consone Quartet's residency at Ambronay Cultural Encounter Center from eeemerging on Vimeo.

Lokacija

Brežice, Grad Brežice

Dvonadstropni grad je najmogočnejša stavba v Brežicah, zgrajena sredi 16. stoletja, na mestu kjer je stal grad, porušen med vseslovenskim kmečkim uporom leta 1515. V mirnejših časih je plemiška rodbina Attems grad spremenila v rezidenco.

PARTNERJI

FESTIBUS

Cena Festibusa (avtobusna povezava z vsemi koncerti zunaj Ljubljane) je enotna ne glede na lokacijo in znaša 10,00 EUR. Odhod izpred Hale Tivoli.